Team

Bij Vadere werkt een vast team samen om de meerdaagse te organiseren. Binnen dit team heeft ieder een eigen achtergrond, met eigen kennis en specialisaties. Dit team bestaat uit een mengelmoes van mensen met verschillende achtergronden en leeftijden. Zij hebben diverse ervaringen met spiritualiteit, didactiek, levensbeschouwelijke communicatie en zijn daarnaast gespecialiseerd in verschillende mens- en religiewetenschappen.

Iris Springvloet

Iris Springvloet: Als geestelijk begeleider begeleid ik mensen op het gebied van zingeving: dat wat ertoe doet in het leven. Dit kan heel vaag en ‘zweverig’ klinken, maar het gaat mij juist om de dagelijkse dingen: de mensen om je heen, de muziek waar je graag naar luistert, het werk dat je doet, het spirituele waar je in gelooft, je hobby’s en alle andere dingen die zin geven aan je leven. Soms komen er momenten in het leven waarop deze zingevende aspecten niet meer vanzelfsprekend aanwezig zijn in het leven, of waarop bepaalde aspecten wegvallen en er andere voor terugkomen. Op zulke momenten kan het prettig zijn om eens te praten met iemand. Ik begeleid je met aandacht en volledige vertrouwelijkheid.

Ik ben al lange tijd geïnteresseerd in het begeleiden van anderen op de gebieden die belangrijk zijn in het leven: de manier waarop mensen in het leven staan, hoe zij het leven zien en hoe zij om kunnen gaan met mooie en moeilijke ervaringen en periodes in het leven. Omdat ik mijn werk wilde maken van deze interesse, ben ik Humanistiek gaan studeren aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht. Tijdens deze studie heb ik mij gespecialiseerd in geestelijke begeleiding en educatie en heb ik mijn eigen bedrijf opgericht: zingevingspraktijk de splitsing.

Stilte is een belangrijk onderdeel van dit werk, want soms kan stilte meer betekenen dan de woorden die we kunnen spreken. Stilte kan mogelijkheden openen, ons een spiegel voorhouden, ons op ons gemak laten voelen of ons juist ongemak laten ervaren. Ik zou het erg leuk vinden om je terug te zien bij de meerdaagse. Laten we samen onderzoeken wat stilte en structuur met jou doen en wat ze voor jou betekenen.

Annelotte Slingerland

Annelotte Slingerland: Rond mijn achtste verhuisde ik van Hilversum naar Enschede. Als klein meisje ging ik van een protestants-christelijke school naar een klein katholiek dorpsschooltje. Ik had op allebei de scholen een fijne tijd en vond de periodes rond Kerst en Pasen altijd erg bijzonder, omdat we dan een mooie viering hadden in de kerk. Om tot rust te komen, zoek ik graag plekken op zoals de kerk of een klooster. Als pabo- student ben ik vanuit het vak Levensbeschouwing naar Abdij Koningsoord in Arnhem geweest. Hier leven zusters in harmonie samen. Het leefritme, de gebedsdiensten, de wandelingen om het klooster en de gesprekken met zusters laten je nadenken over jezelf, je naasten, God en wat je drijft in het leven; kortom even stil staan en stil zijn. Een bezoek aan een klooster is een mooie manier om je te bezinnen en nieuwe inzichten op te doen. In gesprek met collega’s, vrienden en familie raakte het mij dat het mensen aansprak waar ik geweest ben. Ik merkte dat hun belangstelling werd geprikkeld en dat zij graag weleens een kans willen hebben om een stap terug te nemen uit een druk leefritme en te proeven van een stil  kloosterritme. Vanuit mijn ervaring wil ik graag als begeleider samen met Iris mensen een stukje laten kennis maken van de bijzonderheid van het kloosterleven.

Evelien van Leersum

Evelien van Leersum: Al vanaf mijn vroege volwassenheid ben ik geïnteresseerd geraakt in wat de mens drijft als het gaat om levensbeschouwing/religie. Hoe gaan mensen om met, en hoe geven ze betekenis aan, de grote vragen van het leven? Wat drijft hen om de antwoorden te willen vinden? En hoe ver gaan ze daarin? Deze interesse bleek telkens in mijn leven terug te keren, maar nog wel als een buitenstaander/beschouwer.

Ongeveer 10 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met het Zenboeddhisme , een stroming die juist geen antwoorden geeft. Ik heb gemerkt dat in de loop der jaren sommige vragen wegvallen, waardoor vrijheid van open beleving ontstaat. Ongeveer 3 jaar geleden heb ik mij formeel aan deze traditie verbonden. De overgang van buitenstaander naar actief deelnemer van een levensbeschouwing is een heel bijzondere ervaring in mijn leven.

Ik heb ontdekt dat stilte een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het ontmoeten van jezelf en de ander. Vaak kun je daarin verrassende ontdekkingen doen. In de stilte vallen de woorden weg waarmee je betekenis geeft aan jezelf en de wereld. Het motto van onze Zengroep is : “In stilte ontdek je waar je leven over gaat”, en dat kan ik alleen maar onderschrijven.

Sinds vijf jaar ga ik als begeleider mee met kloosterweekenden voor studenten. Ik heb ervaring met stilteretraites in RK- en Zenkloosters. Ik heb een ruime ervaring in het geven van mindfulnesstrainingen en zenmeditatiecursussen aan volwassenen en ik heb in 2016 de opleiding tot MindfulKidstrainer afgerond.

Jos
Jos van Remundt

Jos van Remundt: In het begin van mijn carrière gaf ik les aan kinderen van groep 4 op een basisschool in Volendam. Ik ervaarde hoe zij in staat waren om spelenderwijs om te gaan met grote levensvragen. Dit was een belangrijk keerpunt in mijn leven en vormde voor mij de basis voor hoe ik verder wenste te gaan. Het gaf mij het inzicht dat ik, hoe moeilijk dat soms ook is, altijd betrokken moet zijn op de ander. Vanuit deze gedachte heb ik mij ontwikkeld in het begeleiden en adviseren van besturen, directies, studenten, leerkrachten, ouders en leerlingen op het gebied van levensbeschouwing en spelenderwijs omgaan met levensvragen.

Levensbeschouwelijke Communicatie is voor mij een zinvolle opzet om de levensvragen aan de orde te brengen. Het levert een waardevolle bijdrage aan de identiteitsontwikkeling van de instelling, leerkrachten, verpleegkundigen, studenten , leerlingen. Levensbeschouwelijke Communicatie kent iedereen ongeacht sociale, culturele of religieuze achtergrond – een bijzondere plaats toe. Een belangrijk motto bij mijn werk is ‘Geef hen geen boodschap mee, maar leer ze zelf boodschappen doen. Inmiddels geef ik jaarlijks een aantal bijeenkomsten en cursussen rondom klooster- en christelijke spiritualiteit vanuit verschillende invalshoeken. Het bijzondere wanneer ik dat kan doen in een klooster is omdat de sfeer daar fijn is en vanwege de rust die er heerst.

Jos van Remundt is auteur en medeauteur van de vele boeken en cursussen op het gebied van levensbeschouwelijke communicatie, levensvragen en identiteit, gepubliceerd door Stichting Echelon. Hij geeft regelmatig op verzoek les aan basisschoolleerlingen en is als docent verbonden aan Hogeschool Saxion Deventer. Vanuit deze functie werkt hij samen met Hogeschool Karel de Grote Antwerpen. Verder organiseert hij excursies en studiereizen naar de steden zoals Enschede, Deventer, Amersfoort, Amsterdam, Antwerpen en Rome en begeleidt hij meerdaagse bijeenkomsten omtrent klooster- en spiritualiteit.